tisdag 16 februari 2010

Internet Expo "Sälj mer på nätet" 2010-02-16

Livesändning från en paneldebatt på InternetExpo mässan i Kista. Panelen består av ledande befattningshavare från Posten, Klarna, Pricerunner, Jetshop och Tradera.

Panelen består av Anne-Cathrine Worth, Posten, Sebastian Siemiatkowski, Klarna, Victor Dahlborg, Pricerunner och Christian Zanders, Jetshop och Anna Crona, Tradera. Moderator är Magnus Höij, chefredaktör på tidningen Internetworld.

Inledningsvis kom debatten att handla mer om säkerhetsriskerna inom e-handel än om hur man kan öka sin försäljning. Som i alla dessa debatter dök givetvis oxå frågan om fraktpriser och "fraktfritt"s betydelse för framgångsrik e-handel upp.

Panelen var rörande överens om att driva en e-butik är ett tufft arbete som kräver stenhård fokusering. Att bygga upp och driva framgångsrik e-handel är inget man gör med vänster hand vid sidan om sin ordinarie verksamhet.

Några konkreta och handfasta tips till den som vill öka försäljningen i sin e-butik kom inte direkt fram i debatten men den gav ändå en ganska bra bild av vilka frågeställningar man måste ta ställning till som e-handlare om man vill bli framgångsrik; hur ska du frakta dina varor, hur ska du ta betalt, hur ska du marknadsföra dina produkter och vilka försäljningskanaler kan du använda?

En sammanfattande tolkning av paneldebattens budskap kan sägas vara "kundvård, kundvård, kundvård" dvs ta hand om de kunder som du har och se till att de pratar väl om dig. Då kommer du att lyckas och sälja mer på nätet.

Del 1


Del 2


Beklagar den något skakiga bilden och den ibland sviktande ljudkvalitén. Inspelningen är gjord med min Iphone och efter 45 minuter är man rätt trött i armen. Det finns oxå ett "hack" i filmen, ca 2 minuter av debatten saknas. Det beror på att min telefon envisades med att ringa ett par gånger mitt i inspelningen som då bröts. Därav del 1 och del 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar